Drogisterijen en Lareb roepen consumenten op bijwerkingen te melden

Array

Agnes Kant, directeur Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb: “Elke melding kan van belang zijn”
Soms hebben zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten bijwerkingen. Het melden van deze bijwerkingen is van belang. Die boodschap geven de drogisterijbranche en het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb af in hun voorlichtingscampagne ‘Bijwerkingen? Melden!’ De campagne gaat aanstaande maandag 23 september van start in 2.600 drogisterijen. Consumenten kunnen bijwerkingen melden via mijnbijwerking.nl

Bij de drogist zijn zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten zonder doktersrecept verkrijgbaar. Bijvoorbeeld pijnstillers, hoestmiddelen en middelen tegen hooikoorts, waarmee de consument zelf kortdurende kwalen kan verhelpen. drogistOok gezondheidsproducten vallen hieronder, zoals vitamines of afslankmiddelen. “Geneesmiddelen worden goed onderzocht voordat ze op de markt komen, en zijn bij normaal gebruik nuttig en veilig te gebruiken. Maar omdat zij werken, hebben zij soms ook bijwerkingen. Een bijwerking is een ongewenst effect van een geneesmiddel of gezondheidsproduct. Deze bijwerkingen zijn in het algemeen al bekend en niet ernstig. Denk aan misselijkheid of hoofdpijn. Maar soms kunnen er toch nieuwe bijwerkingen aan het licht komen,” vertelt Agnes Kant, directeur Lareb.

Beter inzicht in veiligheid zelfzorggeneesmiddelen
Lareb wil een completer beeld krijgen van bijwerkingen van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten. De drogisterijen kunnen daar een bijdrage aan leveren door klanten te stimuleren om bijwerkingen te melden. Agnes Kant: “Met deze meldactie willen wij in de eerste plaats bereiken dat consumenten weten dat het mogelijk is om bijwerkingen van zelfzorgmiddelen en gezondheidsproducten te melden. En natuurlijk willen we ook het belang ervan onder de aandacht brengen. Met de meldingen krijgt Lareb beter inzicht in de veiligheid van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten.”

Lareb verzamelt, beoordeelt en analyseert meldingen van bijwerkingen van zorgverleners en consumenten. “Meldingen kunnen bijvoorbeeld leiden tot waarschuwingen, aanpassing van de bijsluiter of samenstelling van de producten,” licht Agnes Kant toe. “Dat wil helemaal niet zeggen dat we dat verwachten. Maar wel willen we graag meer bekendheid geven aan het belang van het melden, zodat we zeker weten dat we een goed en compleet beeld hebben.”

Waarom melden?
Eén persoonlijke ervaring zegt niet zo veel, maar als blijkt dat veel meer mensen hetzelfde ervaren, kan het zijn dat er wel degelijk iets aan de hand is. Misschien blijkt een geneesmiddel toch nog een bijwerking te hebben, die niet eerder aan het licht is gekomen. Als Lareb dat niet weet, kan er ook niets mee gedaan worden. Daarom is het dus van belang dat persoonlijke ervaringen van bijwerkingen op één centraal punt – bij Lareb – bij elkaar komen. Meldingen van consumenten geven waardevolle informatie waarmee de veiligheid van deze geneesmiddelen beter bewaakt wordt. Dat is in het belang van iedere consument. Melden dus! Daar wordt iedereen beter van.

Actieweek
De campagne is onderdeel van een serie activiteiten waarmee de drogisterijbranche, via goede voorlichting en verantwoorde zorg, haar bijdrage wil leveren aan veilig geneesmiddelengebruik. In de actieweek, van 23 september – 30 september, worden in de drogisterijen flyers uitgedeeld met attentiekaartjes die de klant in de portemonnee kan bewaren. Met raamposters worden voorbijgangers op de actie geattendeerd. De flyers blijven na de campagne beschikbaar in de winkels, zodat de klant altijd informatie kan meenemen over het melden van bijwerkingen.

Keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg
Voor informatie over bijwerkingen van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten, maar ook met andere zelfzorgvragen, kan de consument het best terecht bij drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg: het keurmerk voor deskundig advies over zelfzorggeneesmiddelen. Klanten in deze drogisterijen krijgen altijd de vraag of ze behoefte hebben aan advies. Wil de klant advies, dan wordt hij of zij geholpen door gediplomeerde drogisten en assistent-drogisten met actuele kennis over het juiste gebruik, de werking en ook over de bijwerkingen van deze middelen. Bij twijfel of het wel om een bijwerking gaat, of wanneer een klant niet weet of het wel de moeite waard is om een melding te doen, kan de (assistent)-drogist hierover adviseren. Zo nodig wordt de klant doorverwezen naar de huisarts of apotheek.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen