Nederlander somber over toekomst zorg

Array

Langere wachtlijsten en minder persoonlijke aandacht verwacht
Negen op de tien Nederlanders verwachten dat de kwaliteit van de zorg in Nederland achteruit zal gaan als het kabinet gaat bezuinigen op de zorg. Dat zal zich vooral uiten in langere wachtlijsten (79,4%), minder aandacht van specialisten (67,7%) en minder aandacht van verpleegkundigen (63,1%). De bevindingen komen voort uit het introductieonderzoek van de Nationale Zorgbarometer, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Zorgverzekeraar VGZ.
Het onderzoek laat ook zien dat Nederlanders de kwaliteit van de zorg erg belangrijk vinden, maar tegelijkertijd er maar moeilijk hoogte van kunnen krijgen. “Dat verklaart de verwachtingen in elk geval deels”, aldus Jeanette Horlings-Koetje, Directeur Zorginkoop en Contractmanagement bij VGZ. “Het is voor de gemiddelde Nederlander nog te lastig om een objectief beeld te krijgen van de kwaliteit van de zorg. Dat voedt het idee dat het de verkeerde kant op gaat misschien wel ten onrechte.”

Zorg in Nederland
Over het algemeen hebben Nederlanders een redelijk positief beeld van de gezondheidszorg in ons land. 58,8% beoordeelt deze als goed tot zeer goed, terwijl maar 7,5% zich hier negatief over uitlaat. Toch denkt slechts 15% van de ondervraagden dat de zorg in ons land beter is dan in de landen om ons heen. Meer dan een derde schat de kwaliteit van de Nederlandse zorg juist lager in dan die in Belgi en Duitsland.

Belangrijkste verbeterpunten Als belangrijkste verbeterpunten voor de zorg in Nederland noemen de ondervraagden het uitwisselen van informatie tussen zorgverleners (66,9%), meer persoonlijke aandacht voor patinten (59,9%), meer doen aan preventie (55,2%) en het inzichtelijk maken van kwaliteitsverschillen (43,1%).   Persoonlijke aandacht
Die behoefte aan persoonlijke aandacht en een vriendelijke behandeling komt op meer plekken in het onderzoek naar voren. Bij de vraag wat de tevredenheid over de geleverde zorg bepaalt, scoren ‘goed uitleggen wat er aan de hand is’ en ’tijd nemen voor een consult’ bijvoorbeeld veel hoger dan ‘geen fouten maken’. Daarnaast staan ‘minder verpleegkundigen’ en ‘lager salaris voor verpleegkundigen’ in de top drie van minst populaire bezuinigingsmaatregelen.   “Hieruit blijkt maar weer dat goede zorg meer is dan een diagnose en een behandeling”, aldus Horlings-Koetje. “Nederlanders worden steeds mondiger en verwachten in de zorg hetzelfde niveau van dienstverlening als in een winkel of een restaurant. Dus al ben je de beste chirurg in je vakgebied, als je alleen maar Latijn spreekt tegen je patinten zullen ze toch met een gemengd gevoel naar huis gaan.”
Inzicht in kwaliteit
Vier op de vijf ondervraagden zouden graag meer inzicht willen in de kwaliteitsverschillen in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld om een betere zorgverlener te kunnen vinden. Tweederde van de respondenten zou zelfs graag omrijden als dat betekent dat ze door een betere arts geholpen worden. Maar slechts 8,4% is er van overtuigd dat ze zelf genoeg weten om de kwaliteit van een zorgverlener te kunnen beoordelen.

De respondenten orinteren zich nu vooral via internet, bij de huisarts en/of bij de zorgverzekeraar op de kwaliteit van de zorg. Een ruime meerderheid vindt dat de overheid, in de vorm van de inspectie, het voortouw zou moeten nemen bij het inzichtelijk maken van de kwaliteitsverschillen. Ook voor patintenverenigingen, onafhankelijke instanties zoals de Consumentenbond en zorgverzekeraars zien de respondenten hier een rol weggelegd.

De Nationale Zorgbarometer
De Nationale Zorgbarometer is een initiatief van Zorgverzekeraar VGZ en laat zien hoe Nederlanders denken over de zorg in Nederland. De Nationale Zorgbarometer meet periodiek het oordeel van de Nederlanders over de zorg en zorgverleners op basis van een aantal vaste themas. Daarnaast worden actuele vraagstukken aan de respondenten voorgelegd. Iedere Nederlander kan zijn of haar zorgwensen uiten en bijdragen aan de barometer op www.nationalezorgbarometer.nl.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen