Vingerlengte voorspelt schoolresultaten
ArrayVolgens een studie in het British Journal of Psychology kan de relatieve lengte van de ring- en wijsvinger bij zevenjarige kinderen hun resultaat op reken- en leestests voorspellen.
Volgens de onderzoekers wordt de relatieve lengte van wijs- en ringvinger bepaald door de blootstelling aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen en het mannelijk hormoon testosteron in de moederschoot. Een lange ringvinger in verhouding tot de wijsvinger wijst op een sterke prenatale blootstelling aan testosteron, een korte ringvinger in vergelijking met de wijvinger wijst daarentegen op een zwakke blootstelling aan testosteron.
Vermits testosteron een rol zou spelen bij de ontwikkeling van dat deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor ruimtelijk inzicht en rekenen, zouden kinderen met een relatief lange ringvinger beter zijn in rekenen. Oestrogeen daarentegen, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de hersenen waar de taalvaardigheid gesitueerd is. Kinderen met een relatief korte ringvinger zouden dus beter zijn in talen.
UPDATE
Mark Brosnan werkt aan de universiteit van Bath Hij heeft zelfs een eigen weblog. Hij is een Psycholooog bij de British Psychological Society (BPS)en is lid van the Cognitive Psychology Section and the Division of Neuropsychology.
Van september tot december 2007 werk hij tijdelijk op Harvard University from Septmber until December 2007.
ratio and SAT performance (fourthcoming paper):
Read
the abstract here Readpress
coverage here
6 thoughts on "Vingerlengte voorspelt schoolresultaten"
Comments are closed.
Ik zie noch in het huidige, noch in het vorige nummer van dit British Journal of Psychology,/b> een artikel over dit onderwerp. Ook wordt in het bericht geen datering, geen naam van de onderzoeker(s) en geen titel van het artikel genoemd. Omdat het ons dus ontbreekt aan enige manier om de deugdelijkheid van dit onderzoek te controleren, kunnen we het beste maar aannemen dat hier sprake is van een onzin-verhaal.
Testosteron is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de penis! Dus als een vrouw wil weten of een man een lange of een korte heeft, hoeft ze hem alleen maar een som voor te leggen. 🙂
Hoeveel is 300×45? Hoe langer het antwoord duurt, hoe korter z’n geval. Hihi.
Grtz.
@ Hannes
Heb geen idee wanneer wordt gepubliceerd maar de studie is afgerond in juni 2007. Mark Brosnan. Ik zal een update plaatsen in het artikel met extra info over de studie
Mark Brosnan, head of the psychology department at Bath University, said: “Testosterone has been argued to promote development of the area of the brain which are often associated with spatial and mathematical skills. Oestrogen is thought to do the same in the areas of the brain which are often associated with verbal ability. These hormones are also thought to have a say in the relative lengths of our index and ring fingers.”
The researchers, whose study is due to be published in the British Journal of Psychology, made photocopies of the hands of 33 boys and 42 girls and measured the finger lengths with calipers accurate to a hundredth of a millimetre. The differences between Sats results depending on the relative lengths of their fingers were small but significant.
http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,,2086185,00.html
@ Roy
Vind je dat dan al een moeilijke som?
Een abstract van het betreffende paper hier: http://staff.bath.ac.uk/pssmjb/papers/drabstract.pdf
Daarnaast heeft het niks met de lengte te maken maar met de leeftijd. Oudere kinderen zijn slimmer, oudere kinderen hebben langere vingers. Onderzoek is oud en allang gedaan in amerika met schoenmaten. Broodje aap onderzoek